16 juli 2016

Highlights Raadsvergadering juni 2016

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand juni

Deze maand stond er 3 punten op de agenda die lokaal van belang waren, t.w.

• Raadsvoorstel 2016-31 Jaarrekening 2015
  • Raadsvoorstel 2016-40 Berap 2016-1
  • Raadsvoorstel 2016-45 Kadernota 2017Raadsvoorstel 2016-31 Jaarrekening 2015Overwegende, dat de raad jaarlijks de jaarrekening van het vorige jaar vaststeltb e s l u i t:- Een bestemmingsreserve Sociaal Domein te vormen;

1. – Het resultaat te bestemmen door € 989.699,93 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Sociaal Domein, € 14.770,72 aan de bestemmingsreserve dorpsraden en € 1.342.904,11 aan de algemene reserve.
  2. – De jaarrekening van 2015 vast te stellen met een positief resultaat van € 2.347.374,76;
  3. Gelet op artikel 198 van de gemeentewet

Zie hieronder onze uiteenzetting.

Onder dankzegging aan de ambtenaren betreffende de samenstelling van de jaarrekening, kunnen wij akkoord gaan met de vaststelling hiervan.

Opvallend is uiteraard het grote overschot, met als uitschieter het overschot komend uit de pot WMO. Er is € 964.130,22 minder uitgeven dan dat we hiervoor hebben ontvangen. Dat geeft te denken. Hoe komt het dat er minder beroep is gedaan op deze ondersteuning of is er veel afgewezen? Betreffende dit laatste hebben we geen aanwijzingen dat het zo is. Kortom we nemen aan de zorg die nodig was in 2015 ook is verstrekt. Overigens prima om dit geld te stoppen in een geoormerkt potje gezien de onzekerheden op het gebied van het sociale domein.

Ondanks het scherper begroten hebben we daarnaast wederom een groot overschot. Het blijkt niet makkelijk te zijn om alles op een juiste manier te begroten.

Tot slot gaan we ook nog een bedrag toevoegen aan het saldo reserve dorpsraden. Ook dit roept vragen op en we komen hierop terug bij de kadernota.

Raadsvoorstel 2016-40 Berap 2016-1

Overwegende, dat het college de raad door middel van een tussentijdse rapportage dient te informeren over de realisatie van de begroting over de eerste vier maanden van het lopende boekjaar;

Gelet op artikel 6 van de Financiële verordening van de gemeente Giessenlanden;

b e s l u i t:

1. Kennis te nemen van de eerste bestuursrapportage van 2016.
  2. Akkoord te gaan met de gevraagde budgetten zoals opgenomen in de bestuursrapportage 2016-1. 3. Een bedrag van € 412.000,00 verwerken als voorlopig (nadelig) jaarresultaat 2016.
  3. Een bedrag van € 1.500,00 te onttrekken aan de bestemmingsreserve onderhoud gebouw het Zwaantje Arkel.
  4. Een bedrag van € 5.100,00 toe te voegen aan de bij de jaarrekening 2015 te vormen bestemmingsreserve Sociaal Domein.
  5. Een bedrag van € 5.300,00 te onttrekken aan de Voorziening Voor- en vroegschoolse educatie.
  6. Een bedrag van € 370.650,00 toe te voegen aan de Algemene Reserve.
  7. De uit deze berap voortvloeiende wijziging van de begroting 2016 vast te stellen (bijlage 1).
  8. In te stemmen met de lijst van toezeggingen en moties (bijlage 2).

Zie hieronder onze uiteenzetting.

Ondanks de behoorlijke verschuivingen kunnen we ons vinden in de eerste bestuursrapportage. De verklaringen klinken ons logisch en roepen verder geen vragen op.

Raadsvoorstel 2016-45 Kadernota 2017

Overwegende, dat ten behoeve van het opstellen van de (meerjaren-)begroting 2017-2020 dor de raad de kaders moeten worden aangegeven;

Gelet op artikel 4 van de Financiële verordening van de gemeente Giessenlanden;

b e s l u i t:

1. Kennis te nemen van het door het college geschetste beeld in de Kadernota 2017.
  2. De Kadernota 2017 vast te stellen als beleidskader waarbinnen het college de (meerjaren)begroting 2017-2020 kan opstellen waarbij rekening wordt gehouden met de volgende algemene uitgangspunten:
  3. Een inflatiecorrectie van 1% op een beperkt aantal posten wanneer er verplichtingen aan ten grondslag liggen die dit noodzakelijk maken.
  4. De loonkosten baseren op de huidige cao gemeenten welke loopt van 1 januari 2016 tot 1 mei 2017.
  5. Voor de jaren 2018 t/m 2020 de prijzen en lonen constant houden. Dit geldt ook voor de inkomsten.
  6. De afvalstoffenheffing en de rioolheffing in overeenstemming met eerdere besluitvorming voor 100% doorberekenen.
  7. De hondenbelasting, precariobelasting, begraafrechten en leges met 1% verhogen, gelijk aan de voorgestelde inflatiecorrectie.
  8. Een rentepercentage van 0 in 2017 en vanaf 2018 een rentepercentage oplopend tot 1 in 2020 (2018 0,33%, 2019 0,67%, 2020 1%).

Zie hieronder onze uiteenzetting.

Kijken we naar de voorgenomen ideeën/projecten wordt er uitgegaan van twee thema’s

Samen werken en Werk in uitvoering,

Samen werken

Omgevingsvisie

Met elkaar gaan we omgevingsvisie vaststellen, ten proces wat waarschijnlijk pas klaar zal zijn eind 2017. Iets wat uit door het rijk is opgelegd en waar weinig budget tegenover staat. Wij zijn in elk geval geschrokken van de bedragen die genoemd worden, € 70000,- alleen als voor ICT is een fors bedrag.

Duurzame buitenruimte

Wij zijn benieuwd welke projecten er nog voortkomen. Er zijn een 40tal kansen verkend en hopen dat daar creatieve ideeën uit voortkomen.

Organisatieontwikkeling in relatie tot kerngericht werken.

Wij kunnen ons nog steeds vinden in de weg die is ingeslagen omtrent het kerngericht werken.

Sociaal

Hierbij speelt het sociaal team een grote rol. Vanuit het onderwijs krijgen we signalen dat dat goed werkt, kortom onze complimenten.

Opvang vluchtelingen

Uiteraard hebben we vanuit het rijk een opdracht gekregen om deze mensen te huisvesten. Wat ons betreft doen we er alles aan om deze mensen zo snel mogelijk te huisvesten zodat de integratie zo snel mogelijk kan worden opgepakt. Zijn er daarnaast ook nog mogelijkheden om boven het quotum uit te komen, kortom meer mensen huisvesten dan strikt noodzakelijk, dan juichen wij dat toe!!

Werk in uitvoering

2017 zal verder inderdaad in het teken moeten staan “Werk in uitvoering”.

We maken ons geen zorgen wat betreft de projecten waarvoor krediet is vastgesteld. In Hoogblokland Noordeloos en In Giessenburg zal er ongetwijfeld voortvarend te werk worden gegaan.

Wel maken we ons nog altijd zorgen omtrent de Groene Wei in Giessenburg. Het is weer angstvallig stil en vragen ons af hoe de stand van zaken nu is.

De financiën

Een doorkijk naar de jaren 2020 geven een positief beeld.

Echter er zijn nog veel onzekerheden met name op het gebied van het sociaal domein. Daarnaast zal erop tijd geacteerd dienen te worden betreffende de jaren die komen na 2020. Nu zijn deze begrotingen niet sluitend en zullen er maatregelen genomen moeten worden om deze op nul te krijgen.

Overige zaken

Hier willen we een viertal punten naar voren halen.

1. Samenvoeging Molenwaard/Giessenlanden.Als we af moeten gaan op wat onze burgers ervan denken dan gaan we ons op glad ijs begeven. Nog geen 2 procent heeft de enquête ingevuld. Op de informatieavond b.v. in Giessenburg waren nog geen 50 mensen aanwezig uit drie dorpen nog geen 1%. Ook de avonden in Hoogblokland en Hoornaar zijn matig bezocht.
  2. De besturen zijn hard aan het werk om tot deze samenvoeging te komen. Dat kun je toe nu toe niet zeggen van onze burgers en kun je ze dat kwalijk nemen. Het blijft voor ons als raadsleden lastig om te overzien wat voor gevolgen het heeft, laat staan voor de burgers. Uiteraard zijn er overeenkomsten, maar ook genoeg verschillen. Het gaat te ver om ze hier op te noemen, maar mocht het tot een fusie komen dan dienen er heel wat hobbels te worden genomen en is het dat waard? Wij betwijfelen het. U kent onze standpunten.
  3. De Dorpsapp.
  4. Zoals op de informatieavond aangegeven maken wij ons niet druk over het bedrag maar wel over het principe. Al een jaar gelden hebben we gevraagd eens de 15000 euro subsidie voor de dorpsraden aan de orde te stellen. Dorpsraden mogen daar mee doen wat ze willen. Ze mogen het zelfs reserveren. Maar waarvoor dient dat bedrag nu precies. Vraagt dat niet om nadere omschrijvingen? Of bijstelling???
  5. Dorpskamer.
  6. We waren verbaasd over het voorstel omtrent een dorpskamer in Hoornaar. Nog verbaasder waren we over het antwoord dat het met name ging de bezettingsgraad van het Bruisend Hart omhoog krijgen. Dat kan toch nooit de doelstelling zijn. De Tilgroep is los gemaakt van de gemeente en zal zelf oplossingen dienen te komen om de bezittingsgraad omhoog te krijgen. Daarbij komt dat in de zes Molens al een dorpskamer is.
  7. Achterstand handhavingIn oktober 2015 zijn we aangesloten bij de omgevingsdienst ZHZ en betalen we daar onze contributie voor. Echter doordat er de afgelopen jaren niet adequaat is opgetreden, te slank, niet slim en zeker niet soepel, hebben we deze achterstand opgelopen. In oktober hebben we al extra 65000 euro gevoteerd en nu wordt al aangenomen dat we wederom zo’n bedrag op tafel dienen te leggen. En dat na de € 100000,- betreffende recreatieparken en de € 58000,- voor de Bougie. Kortom dat zijn flinke bedragen en we vragen ons af of dat niet te voorkomen was geweest.Kortom voor een deel kunnen wij ons vinden in de voorgestelde kaders. Echter betreffende een aantal kaders willen we graag het debat aangaan. Dat kan uiteraard bij de begroting en bij de vergadering waarop het punt aan de orde wordt gesteld.
  8. Stemverklaring: Wij al fractie van Pvda Giessenlanden kunnen instemmen met de kadernota zoals die hier voor ons ligt, met dien verstande dat we ons niet helemaal kunnen scharen achter alle voorgestelde kaders en we dit terug willen laten komen tijdens de begrotingsvergadering in november.
  9. We zullen instemmen met deze kadernota, maar dan met een stemverklaring.
  10. We betalen wel een zeer hoge prijs wat betreft het achterstallig onderhoud wat betreft handhaving.